Egyesületünknek határozott elképzelése van a további zsúfoltság megakadályozására, ami rajtunk múlik, megtesszük. Rövidesen lakossági fórumokon mutatjuk be az új budakalászi építési szabályokat.
Jó néhány vélemény elhangzott már a budakalászi dugók okairól. Az M0 és az elkerülő út hiánya mellett az évtizedek óta köztudottan elavult H5 HÉV a leggyakrabban emlegetett ok. Ha lenne jó minőségű tömegközlekedés, azt rengetegen használnánk.
Budakalász fejlesztése az elmúlt évtizedben átgondolatlanul, főként az ingatlanfejlesztői érdekek mentén zajlott. Nem tudhatjuk, hogy az esztelenség vagy egyéni érdekek játszották ebben a főszerepet, de kizárólag akkor kellett volna az intenzív betelepülést eredményező lakóterület növekedést lehetővé tenni (illetve addig megakadályozni), amikor ennek közlekedési és minden más infrastruktúra-fejlesztési feltételei ehhez teljesültek. Rengeteg jó példa van erre Európában, ahol a lakosságszám jelentős növekedése az közlekedési infrastruktúra-fejlesztéssel összehangolva történt.
Az autóhasználat a legtöbb esetben kényszer
A Dunakanyarban és Budakalászon nem így történt. Az intenzív betelepülés valamennyi következménye az évtizedekkel korábban kialakult infrastruktúrára zúdult. Az úthálózat, a kötöttpályás közlekedés fejlesztése, és a 60 éves HÉV-szerelvények cseréje elmaradt. A munkahelyek, az iskolák, a kulturális és egészségügyi szolgáltatások terén maradt a fővárostól való függés. Reggelente ezért ülünk legtöbbször autóba, ezért visszük a gyereket iskolába, autóval megyünk a munkahelyre, színházba, és ugyanúgy hazafelé is. Az autóhasználat a legtöbb esetben kényszer és nem választás eredménye.
Ha lenne jó minőségű tömegközlekedés, azt rengetegen használnánk
Az agglomerációban követendő példa az esztergomi vasútvonal. Itt a környező településekről rövid idő alatt megtriplázódott az utasforgalom, és annyian használják már a korszerű tömegközlekedést, hogy 228 milliárd forintos uniós támogatással emeletes motorvonatokat kellett vásárolni és forgalomba állítani.
Az esztelen építkezés és a fejlesztések elmaradásának okait, következményeit a tanulságok miatt kell elemezni. Főként azért, hogy a múlt hibáiból és az elszalasztott lehetőségek következményeiből tanuljanak azok, akiknek ma lehetőségük lenne a változtatásra. Ebben segíthet az alábbi cikk, illetve podcast beszélgetés (kérjük, javasoljatok Ti is).
Kár csodálkozni a budapesti dugókon, ha félmillióval több az autó (rtl.hu)
https://www.youtube.com/watch?v=8jU8PSt_LzM
Egyesületünknek határozott elképzelése van a további zsúfoltság megakadályozására, ami rajtunk múlik, megtesszük. Rövidesen lakossági fórumokon mutatjuk be az új budakalászi építési szabályokat.
Fotó: Szabó Zoltán