Június 18-án kora este megtelt a Faluház nagyterme. Közel 200 ember volt kíváncsi arra, hogy a budakalászi civil szervezetek és az általuk meghívott szakértők mit gondolnak Budakalász fejlesztési irányairól.
A Budakalászért Védegylet meghívására több helyi szervezet mellett a 2011 Környezet- és Értékvédő Egyesület is lehetőséget kapott a település fejlesztéséről szóló elképzelések rövid bemutatására. A néhány hónapja alakult egyesületünket Forián-Szabó Gergely mutatta be a megjelenteknek, röviden vázolva a legfontosabb “húsztizenegyes” célokat és alapelveket, mint például a helyi értékek védelmét, egy élhető kisváros megteremtését, a közösségi érdekek és szempontok elsőségét a magánérdekekkel szemben, valamint a közélet tisztává tételét.
Érdekes volt megtapasztalni, hogy a helyi civilek mennyire egy húron pendülnek: bár az egyes szervezeteket különböző időpontokban különböző helyzetek hívták életre, a problémás területeket és a megoldási irányokat nagyon hasonlóan látják.
Az eseményre a város vezetői és a képviselő-testület tagjai mellett az idén kinevezett új főépítész, Kassai-Szoó Dominika is meghívást kapott. A közönség soraiban néhány képviselő urat láthattunk, azonban a főépítész asszony – aki előzetesen visszaigazolta a részvételét – az esemény előtt néhány órával jelezte, hogy “le kellett mondania” a megjelenését. Így sajnos nem tudott reagálni az előzetesen elküldött kérdéseinkre, nem ismerhettük meg a városvezetés álláspontját, és válasz nélkül maradtak a megjelent kalászi polgárok is.
A hallgatóság egy rögtönzött közvélemény-kutatásban vehetett részt. Két kérdést tettek fel a szervezők: mi tetszik, illetve mi nem tetszik Budakalászon? A közönség rendkívül aktív volt, a szervezőkhöz összesen 176 válasz és vélemény érkezett. Az eredmények tanulságosak voltak: a pozitívumok között a legtöbben Budakalász természetközeli fekvését, a jó lakóközösséget, a Faluház által szervezett programokat, valamint a sportolási lehetőségeket említették. A negatívumok között toronymagasan kiemelkedett a közlekedési problémák és a túlzsúfoltság problémaköre.
A vélemények összegyűjtése után a 2011 Egyesület által felkért szakértők tartottak előadásokat. Váli István építészmérnök, egyesületünk egyik alapító tagja az elmúlt évek kedvezőtlen irányú változásainak bemutatását követően a településfejlesztési elképzeléseinkről tartott bevezető előadást. A nagy érdeklődést váltott ki, amikor néhány budakalászi példán keresztül bemutatta, hogy mi a jelentősége az átgondolt tervezésnek. Ahogy az egyik résztvevő fogalmazott: “megdöbbentő volt látni, hogy mennyivel zöldebbek és élhetőbbek lennének Budakalász közterületei, ha a beépítések, a felújítások és átalakítások tervezésnél odafigyeltek volna az itt bemutatott szempontokra.” Az aszfalton álló kútgyűrűbe ültetett fácskák helyett a valódi árnyékot adó fasorok, vagy a nagyobb útfelújítások során eltüntetett villanyoszlopok a valóság helyett egyelőre csak a látványtervekben jelentek meg. Váli István a prezentációját a közösségi tervezés rövid bemutatásával zárta. Ez a mostanában egyre gyakrabban alkalmazott közös gondolkodási forma, ami a közösségi tereket használó helybeli lakosoknak a tervezési folyamatba való bevonását célozza meg, egyesületünk jóvoltából a közeljövőben Budakalászon is teret nyerhet.
A szakértői blokk másik vendége Bokory Gábor építőmérnök, a Magyar Mérnöki Kamara Közlekedési Tagozatának elnökségi tagja volt. A közlekedés-tervezéssel foglalkozó szakember – aki egyébként városunkban él – Budakalász közlekedési helyzetének javítási lehetőségeiről tartott előadást. Az egyre nehezebben elviselhető átmenő forgalom csökkentésében a tervezés alatt álló északi elkerülő út mellett a 2008 óta Budakalászon végződő M0 autóút mielőbbi továbbépítése, illetve a HÉV fejlesztése és nagyobb arányú használata hozhatna jelentősebb javulást. A városon belüli forgalom csökkentésében az autómentes – tehát gyalogos, kerékpáros, valamint közösségi – közlekedési formák előnyösebb helyzetbe hozását lenne érdemes szem előtt tartani. A közlekedési szakember néhány külföldi példán keresztül bemutatta, hogy milyen korszerű, a hazai előírásoknak is elérhető tervezési és szabályozási gyakorlatokat lenne érdemes használnia Budakalásznak, hogy elviselhetőbbé váljon a közlekedési helyzet. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a város belsejének főbb közlekedési útjain a forgalomcsillapítási lehetőségek megvitatását és tervezését időben el kell kezdeni, hogy amikor megnyílik a lehetőség a megépítésükre, akkor elkerüljük a kapkodást és az átgondolatlanságot.
A szakértői prezentációk után a fórum résztvevői kérdésekkel és hozzászólásokkal segítették a közös gondolkodást. Az esemény a közösségi tervezés első gyakorlati alkalmával zárult. A jelenlévők több “tervezőasztalra” kitett nagy térképre rajzolhatták és írhatták fel az ötleteiket, javaslataikat. Ezeket és a más csatornákon beérkező észrevételeket is fel fogjuk használni a 2011 Egyesület település- és közlekedésfejlesztési programjához.
Ezúton is köszönjük a szép számban megjelent érdeklődőnek az aktív és konstruktív részvételt, a rendezvény szervezőinek és segítőiknek pedig a sok munkát.