Áprilisban petícióval, június 9-én pedig az M0 budakalászi lehajtójának lezárásával hívtuk fel a döntéshozók figyelmét arra, hogy a kormány biztosítson forrást az északi szektor megtervezésére. Sajnos a szerződéses határidő lejárt, így a beruházás további csúszást szenved. Bár a projekt széleskörű támogatást élvez, mégis akadnak ellenzői. A közelmúltban a Levegő Munkacsoport képviselőivel találkoztunk, akiket próbáltunk meggyőzni arról, hogy Budakalász számára szükséges az M0 folytatása.
Hiába a 15 éves várakozás, és hiába 11 éve kiemelt státuszú a beruházás, a június 14-i határidő lejárt. A korábbi bíztató ígéretek ellenére távolabb kerültünk attól, hogy a városunkon átmenő forgalom ne a József Attila és a Damjanich utcákon dübörögjön, és ne a bölcsőde elött álljanak az autók és a kamionok a dugóban. Már 16 évvel ezelőtt is óránként 700-800 autó haladt át rajtunk, a helyzet azóta tovább romlott.
Határozottan kiállunk az M0 folytatása érdekében
A június 9-i útlezárásos demonstrációval kapcsolatban rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk, ami megerősített minket abban, hogy minden eszközzel ki kell állni a helyi lakosok és a térség érdekeiért. Arról is meggyőződhettünk, hogy Budakalász lakói egészségesebb és biztonságosabb környezetben élhetnének, ha az M0 felől, vagy az oda tartó forgalom nem rajtunk haladna át. Ezen a péntek délutánon Budakalász ugyanis szinte kiürült, a Budai úton sétálva lehetett beszélgetni, a szokásos dugónak nyoma sem volt.
A döntéshozóknak azonban ez kevés volt. A kormány a beruházások általános felülvizsgálatára hivatkozva már az M0 a tervezési munkáira sem biztosított forrást, miközben egy régóta ígért, a szakhatóságokkal egyeztetett és a kormány által nemzetgazdasági szempontból kiemeltnek minősített beruházásról van szó.
Országos téma lett az M0 folytatása, vannak ellenvélemények is
A demonstráció miatt az M0 folytatása ismét reflektorfénybe került, szinte minden jelentős országos médium kiemelt helyen foglalkozott egyesületünk kezdeményezésével. A híradásokban a kalászi, illetve térségi lakossági érdekek mellett olyan vélemény is elhangzott, ami ellentétes volt az elmúlt években szerzett személyes tapasztalatainkkal. A Levegő Munkacsoport továbbra is kitart a korábbi álláspontja mellett, miszerint az M0-ás továbbépítése inkább fokozná a régiós környezeti ártalmakat.
Miután a 2011 Egyesület pont a Budakalászon, illetve a környező településeken élőket terhelő környezeti ártalmak csökkentése érdekében kardoskodik az M0 folytatásáért, megbeszélést kezdeményeztünk a Levegő Munkacsoport vezetőivel és szakértőivel.
Amiben egyetértünk és amiben vitatkozunk
A találkozón több alapvető kérdésben egyetértettünk: a közösségi közlekedés, különösen a H5 HÉV fejlesztése, a településen belüli gyalogos és kerékpáros közlekedési lehetőségek bővítése ügyében hasonlóak a nézeteink, illetve abban is egyetértettünk, hogy felelős döntésekkel meg kell fékezni az agglomerációs kitelepülési hullámot.
Az M0 folytatása ügyében ugyanakkor ütközött a véleményünk. Vendégeink elsősorban azzal érveltek, hogy minden útépítés zöldfelület-veszteséget, újabb forgalmat és ezáltal környezeti ártalmakat okoz, ezért nem támogatják a körgyűrű folytatását. Példaként az M0 déli szektorát említették, ami számos forgalomnövelő beruházást vonzott. Mi azt hangsúlyoztunk, hogy a térségünkben az elmúlt két évtized elhibázott közlekedés- és településtervezési hibáit nem tudjuk csendben tudomásul venni. Budakalász és környéke már régóta megtelt. Bár a jelenlegi városvezetés elkötelezett a beépítési lehetőségek szigorítása mellett, nekünk sajnos már adottság a városunkon áthaladó hatalmas járműforgalom, ennek minden egészségügyi és közlekedésbiztonsági következményével.
Budakalász élhetősége szempontjából kulcskérdés, hogy városunk belső útjairól ki tudjuk szorítani az átmenő forgalmat, ehhez pedig elkerülő utak szükségesek. A kelet-nyugati irányú forgalom számára az M0 10-es útig történő folytatása jelenthet megoldást. Az elmúlt évtizedekben kialakult egy széles körben egyeztetett, környezetvédelmi engedélyt is kapott, nagyobbrészt alagútban haladó nyomvonal, melynek megépítését a térség települései egyhangúlag szorgalmazzák.
Konklúzió
A véleménykülönbségek ellenére hasznos volt a találkozó. A számos közös pont erősítése mellett az M0 folytatása ügyében annyit tudtunk elérni, hogy a Levegő Munkacsoport vezetői munkatársai jobban megértik a helyzetünket. Az útépítés szükségességét illetően továbbra is eltér a véleményünk, ebben a kérdésben nem számíthatunk arra, hogy a Levegő Munkacsoport a mi érdekeinket képviselje.
Ez a mi dolgunk marad, a budakalásziak mellett elsősorban a térségben élőkkel, illetve az őket képviselő szervezetekkel tudunk összefogni. Továbbra is minden fórumon és minden eszközzel harcolni fogunk a régóta ígért fejlesztésekért. Mindenki számíthat építő közreműködésünkre, aki komolyan gondolja, hogy nem lehet tovább halogatni Budakalász és a régió évtizedeken át alábecsült közlekedési problémáinak megoldását.
A képen látható, hogy a Levegő Munkacsoport, már a Megyeri híd megépítését is ellenezte.
Illusztráció: Levegő munkacsoport