Ugyan hosszú évek óta állami feladat a közoktatás finanszírozása, működtetése, egy furcsa megállapodás eredményeként Budakalászon mégsem az állam, hanem az önkormányzat épít iskolát. Abból a pénzből, amit egy pereskedés végén kellett fizetnie az államnak, amely jól taktikázott: Budakalász elállt a pertől, ők kifizették a kompenzációt, amit viszont egy olyan feladatra kell fordítani, ami egyébként állami kötelezettség lenne. Jó dolog az iskolaépítés, szükség is van rá, de nem így.
A budakalásziak három éve hallhatták először az új iskoláról szóló önkormányzati propaganda híreket. „A városvezetésnek sikerült a település számára igen kedvező megállapodást kötnie. Eszerint Budakalász 2 milliárd forintot kap a Kormánytól, a város pedig eláll a pertől. Az összeg jelentős részéből, mintegy 1,4 milliárd forintból egy 16 tantermes új iskola épül a Klisovác utcában és a fennmaradó összegből városfejlesztési beruházásokat végeznek… A tervek szerint a beruházás 2017 elején indul és az ütemezés alapján a 2018/2019- es tanévben már birtokba vehetik az első diákok a korszerű és impozáns intézményt.”
Aztán egy évig semmi, majd 2017 augusztus végén hallhattunk ismét az iskoláról fontos dolgokat. A Hírmondó akkor már azt ígérte „hamarosan elkezdődik a Budakalász Patakpart Általános Iskola építése…a Budakalásznak járó elmaradt M0 kompenzációból épülhet meg, összesen 2 milliárd forintból.” Polgármesterünk azt is bejelentette, hogy már zajlik az iskola kivitelezésének előkészítése, a tervek engedélyezés alatt állnak. Néhány napon belülre ígérték az építési engedély kiadását, és aztán jöhet a közbeszerzési eljárás és indulhat kivitelezés, amire azt írták, ha minden jól megy egy év alatt befejezhető.
Az újabb ígéretekből, jóslatokból aztán megint semmi sem lett, 2018 elején viszont érdekes hírt találtunk az egyik februári kormányhatározatban. A Budakalász településen megvalósuló iskolaépítéshez szükséges többletforrás biztosításáról címet viselőben az volt olvasható, hogy az eredetileg 1,4 milliárdos építkezésre és 600 milliós csatlakozó útberuházásokra újabb közel másfél milliárdot kapott Budakalász. 2019 tavaszán végre az építkezés előkészítése befejeződött, a konkrét kivitelezés is megkezdődött.
Összefoglalva az új iskolával kapcsolatosan kialakult helyzetet és az aggodalmainkat:
- Budakalász a Megyeri híd megépítése után az óriási forgalomnövekedés miatti környezeti károk kompenzációjára évente 250 millió forint (+Áfa) értékű beruházást kapott (volna) az államtól, amit 2008-tól az M0 következő szakaszának befejezéséig (mai ismereteink szerint legalább 2025-ig) kellett volna fizetni. Bár ezt szerződésben vállalta az állam, de két-három év után mégsem fizettek, a per ez után indult. Három éve, a per befejezése előtt, Budakalász vezetése peren kívüli megállapodást kötött, melyben lemondott a környezeti károk fenti ellentételezéséről. Az állam ugyan kétmilliárdos kompenzációt fizetett ezért, de a hatalmas pénzt olyasmire kell elköltenünk, ami egyébként állami feladat lenne. Erről viszont a kalásziak nem igazán kaptak tájékoztatást.
- Az iskola kiválasztott helyszíne igen szerencsétlen, mert nagyon nehezen lesz megközelíthető. Szakembereink azt látják, hogy a Budai út és a környező utcák a várható óriási forgalomnövekedést nehezen fogják bírni, a lakóknak és az odajáróknak a fejlesztések után sem lesz egyszerű az életük.
- Az előkészítés sorozatos hibái után jogos az aggodalom: az önkormányzatnál van-e kellő hozzáértés egy ekkora ingatlanfejlesztés zökkenőmentes lebonyolítására? Ha a költségeket most sem becsülték meg pontosan, a kockázatos beruházás további költség-puffere valószínűleg már Budakalász költségvetése lesz.
Iskolára szükség volt és szükség van! De okosabb lett volna az állammal építtetni (bár akkor nem Rogánék diszponáltak volna a hatalmas összeg felett) és az M0 környezeti kárait kompenzáló pénzekhez ragaszkodni. A pert pedig – ha kell – végig vinni és az esetlegesen megítélt kártérítést már sok minden másra is fel lehetett volna használni.
Sajnos nincs ismert iskolakoncepció, így nem tudni, milyen megrendelői igényeket akart kielégíteni a korábbi főépítész. Most inkább az látszik, hogy Turi Attila építészeti elgondolásai fognak meghatározni mindent, ami abszurditás. Ha igaz lett volna az első bejelentésük az iskolaátadásról, akkor ősszel már a második tanévet kezdhetnék el itt a gyerekek, miközben az iskolának még mindig nincs jóváhagyott pedagógiai programja, mert például az eszközök és berendezések beszerzését is ennek kellene meghatározni. Hogyan áll össze a tantestület? Hogyan áll össze a tanulólétszám (körzetek lesznek, felmenő rendszer, hány évfolyammal indul)?
Összességében egyáltalán nem megnyugtató a helyzet. El vagyunk maradva egy csomó mindennel, ami egy iskola normális indításához, a település életébe való beillesztéséhez kell. Ennél is nagyobb baj, hogy a városvezetés az iskolát kizárólag propagandacélokra használja, érdemi közös tervezés, egyeztetés nincs és nem látni sem a gazdasági, sem pedig a szakmai menedzselését a programnak.