Budakalász egyik legnagyobb problémája a közlekedés, nincs azonban ezzel egyedül, mint ahogy a megoldási lehetőségek sem kereshetők és találhatók meg önállóan, csupán a többi, környező település bevonásával. Mint ahogy az a település fekvéséből következik és a  CivilKalász 2017. március 23-án végzett forgalomszámlálásából is kiderült, nagyon magas az átmenőforgalom a településen (Budai úton reggel 45,5%, délután 75,3% volt). Ezért is kell a környező településekkel párbeszédet és együttműködést kezdeményezve egyeztetni és lobbitevékenységet folytatni, bizonyos esetekben akár együtt pl. a Magyar Közútkezelőnél, a MÁV-HÉV Zrt.-nél.

Egyetlen kereszteződést, egyetlen utcát, utat sem lehet csupán önmagában vizsgálni és megpróbálni megváltoztatni, hiszen nem mindegy, hogy milyen egyéb csomópontok, gyalogátkelőhelyek, közlekedési lámpák vannak a környezetében. Könnyű lenne azt mondanunk, hogy “Követeljük a lenfonói lámpás kereszteződés lámpáinak kikapcsolását”, tudjuk, olvastuk az elmúlt években, hogy sokakat megnyerhetnénk magunknak egy ilyen kijelentéssel. Azonban a dolog nem ilyen egyszerű….

Lenfonó lámpás kereszteződés

Budakalász egyik legnagyobb akut problémája a híres, hírhedt „lámpás kereszteződés” a Budai út – Pomázi út – Szentendrei út találkozásában. 2011-ben kezdődött az átalakítása.  A tervezés során az Önkormányzat a NIF Zrt.-től a forgalombiztonság növelésére kapott anno felhasználható pénzt, melyből többek között ebben a csomópontban szerették volna a gyalogos közlekedés biztonságossá tételét javítani. Erre szükség is volt, hiszen azelőtt gyalogosan abban a kereszteződésben közlekedni nem volt túl felemelő. Rogán László akkor nem titkoltan azt a reményt is fűzte a kereszteződés új kialakításához, hogy – lévén, a lámpákat a Pomázról jövő autók hátrasorolásával állíttatta be a Budakalásziak javára – azzal csökkenthető lesz a városon átmenő forgalom.

Az azóta eltelt években kb. 40%-kal nőtt ott a forgalom, ami azonban Budakalász és Pomáz, Szentendre, stb. települések lakosságszámának növekedése miatt is alakult így. Csak a Hév miatt egy nap több mint száz alkalommal akad ott meg mindenképp a forgalom, hiszen ennyiszer csukódik le a sorompó.

Csodaszer nincs, ha lenne, akkor az elmúlt években a szakemberek minden bizonnyal meg tudták volna oldani a helyzetet. Az önkormányzat több ízben is kérte és érte el a lámpák újrahangolását, még az egyik zebra (a Faluház felé eső zebra) megszüntetését is tervbe vette. Szerencsére ez nem történt meg. Annak idején egyébként ennek a zebrának a kialakításához kifejezetten ragaszkodott a Közútkezelő.

Miért nem kapcsolják ki a lámpákat, akkor minden baj megoldódna?!

Önmagában a lámpák kikapcsolása sem jelentene hosszú távon könnyebbséget, mert amellett, hogy az veszélyeztetné a gyalogosokat, egy idő után a közlekedés dinamikájából következően – vagyis hogy a könnyebb ellenállás felé jönnek a szereplők – csak még több autót vonzana be a kereszteződés. Pont emiatt is jött létre anno a kereszteződés, hogy ezt megakadályozza. Csakhogy, mint azt már említettük, azóta még több autó közlekedik azokon az utakon, amik már évekkel ezelőtt sem bírtak el ekkora terhelést forgalmi dugók kialakulása nélkül.

Mégis mi lehet a megoldás? 

Csodaszer sajnos nincs. Az biztos, hogy komoly forgalomcsillapítás szükséges a város egészére.  Alapvető szemléletváltásra van szükség (autó letétel, HÉV, kerékpár), amikhez elengedhetetlen a városvezetés felkészült hozzáállása a kerékpáros infrastruktúra fejlesztéséhez és lobbi tevékenység a MÁV-HÉV Zrt.-vel, hogy a helyi tömegközlekedés valós alternatíva legyen a jelenleginél több ember számára is. Sürgetni kell az elkerülők létrejöttét is, s erről folyamatosan tájékoztatni a lakosságot.

Egyre gyakrabban felmerül a HÉV föld alá vitelének lehetősége. A minap nyilatkozott Óbuda esetében a VEKE képviselője, aki a szentendrei HÉV Békásmegyer és Római fürdő megállók közötti szakaszának föld alá helyezéséről beszélt, melyet Bús Balázs polgármester is támogat. Az 5 megállóhelyet érintő föld alá helyezés kb. 15 milliárdos beruházás. Az biztos, hogy a közeljövőben ilyen megoldásban sem gondolkodhatunk, ugyanakkor fontos lehet egyeztetni és a projekthez való kapcsolódás lehetőségeiről tárgyalni. Üdvözöljük, ha a HÉV-re mint fő közlekedési eszközre és annak fejlesztésére gondolnak, hiszen óriási kapacitása van, ráadásul fejlesztéssel további kapacitásokat lehet biztosítani, mellyel hosszútávon elérhető, hogy akár az autó letételével is az emberek a HÉV-et válasszák úticéljuk eléréséhez.

A kép forrása a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Facebook oldala. 

Mit tervez a 2011 Egyesület a helyzet javulásáért? 

  • Abba kell hagyni a koncepció nélküli lakópark építéseknek teret adó önkormányzati ingatlan elherdálást és addig nem szaporítani a lakosság számát, amíg az infrastruktúra a jelenlegi lélekszámot is csak nehezen bírja el.

  • szükség van az elkerülő és az M0 megépítésére olyan módon, ami a legtöbb hasznot, de a legkevesebb hátrányt jelenti a budakalászi emberek számára

  • az utak felújítása, újak létesítésekor gondolni kell a kerékpársáv, egyéb kerékpárosok számára kedvező kialakításra

  • helyi buszjárat kialakításáról kell tárgyalásokat kezdeni a Volánbusszal

  • az infrastrukturális fejlesztéseken túl a Hév menetrendjéről is egyeztetni kell a Máv-Hév Zrt.-vel, mert az évekkel ezelőtt megszabott csúcsidő és járatsűrűség ma már nem nyújt valós alternatívát, amiért érdemes az autót otthon hagyni és Hévvel utazni

  • felület létrehozása a helyi közösségi autózáshoz – ez a közösségteremtés, egymás megismerése miatt is fontos lenne, amellett, hogy a környezetvédelem szempontjából is jótékony, ha egy autóban minél többen utaznak úticéljuk felé

2011 Egyesület – Friss levegőt Budakalásznak!